Sådan kommer du i gang med løbetræningen

Foråret er højsæson for løb. Hvor end du kigger hen vil du i de kommende måneder se svedige og fokuserede løbere overalt. Du har sikkert overvejet at blive en af dem i flere år, og måske er det netop nu du skal gå fra overvejelse til handling. Men hvordan griber man det an? Står man bare op en morgen, tager et par gamle tennissko på og løber 5 km gennem skoven? Næppe. Der er mange faktorer du bør være opmærksom på inden du begynder din løbetræning, både for at undgå skader, men også for at undgå at give op på grund af kedsomhed eller manglende udholdenhed.

Her hos OnlineOutwear vil vi gerne hjælpe dig godt i gang med at bliver en god løber. Derfor har vi lavet en lille liste med 5 gode råd, som hjælper dig i gang med løbetræningen.

 

LØBETØJ

Gå til herre

LØBETØJ

Gå til dame

1. Køb et sæt lækkert løbetøj 

Hav gearet i orden når du starter med at løbe. Køb et sæt lækkert løbetøj, som både er smart og behageligt at have på. Tøjet skal hjælpe til at give dig lyst til at hoppe i det og få det brugt. Hos OnlineOutwear har vi et stort udvalg af lækkert løbetøj fra det Canadiske outdoormærke Stormtech. Her får du løbetøj af høj kvalitet som lever op til at de krav du bør stille til dit løbetøj. Se hele vores store udvalg af løbetøj til herre og dame her.

 

2. Følg et løbeprogram 

For at bliver en god løber kræver det stabilitet, vedholdenhed og rutine. Der er hundredvis af forskellige apps og programmer online, som kan hjælpe dig med at komme roligt og sikkert i gang med at løbe. Følger du et fast program er det også mere sandsynligt at du kommer afsted, og de forskellige programmer hjælper dig også med langsomt at øge din ydeevne, fart og kondition.

 

3. Start roligt ud og undgå skader

Løb kan være en hård sport for sener, bindevæv og led, det er derfor vigtigt at du som ny løber starter roligt ud. I starten skal du nøjes med at løbe to gange om ugen, men du skal også minimum løbe 2 gange om ugen. På denne måde får kroppen både ro til at restituere mellem turene, men den bygges også op ved at du kontinuerligt kommer af sted hver 3. - 4. dag. Dette hjælper dit løbeprogram dig også med at holde ved lige.

 Kom i gang med at løbe

4. Hav et mål og sæt dig nye mål

Hvis du sætter dig et konkret mål for din løbetræning hjælper det dig til at holde gejsten og motivationen ved lige, og samtidig presse dig selv lidt. Du kan f.eks. melde dig til et 5 km løb, have målet om at løbe i 20 minutter uden pause eller noget helt tredje. Sørg for at dine mål er realistiske inden for en overskuelig tidsramme, så målet ikke får den modsatte effekt og virker umuligt. Når du har opnået dit mål, så sæt dig et nyt så du holder dig i gang og udvikler dig.

 

5. Hav det sjovt med løb

Undgå at din løbetræning bliver en sur og kedsommelig pligt, det gælder også om at have det sjovt. Her kan du prøve at variere din træning, f.eks. gennem forskellige fartlege, trappeløb, skiftevis gå og løb eller noget helt andet. Måske hjælper det at have en løbemakker med på turen, så I kan hyggesnakke under udstrækningen, eller måske nyder du din løbetur alene med en god podcast eller playliste i ørene. Prøv nogle forskellige muligheder og find ud af hvad der virker for dig.

 

Andre kunder så også:

Stormtech LWS-2 - Herre
S - 3XL
1.099,00 kr
Stormtech SAT120 - Herre
S - 3XL
349,00 kr
Stormtech LWS-2 - Dame
XS - 2XL
1.099,00 kr
J&N 390 - Dame
S - 2XL
199,00 kr