5 gode grunde til at løbe på løbebånd

Det er koldt, det er mørkt og det er vådt. Vejret i disse kolde vintermåneder kan gøre det særlig svært at komme afsted på de faste løbeture og de mange dårlige undskyldninger står hurtigt i kø, så du med god samvittighed kan blive liggende lidt længere under den varme dyne og undgå endnu en kold tur på stierne. Men har du nogensinde overvejet at droppe kulde, vind og vejr og i stedet hoppe ned i det lokale træningscenter og op på løbebåndet? Der er nemlig flere gode grunde til at vælge løbebåndet til din løbetræning, her får du 5 af dem:

LØBETØJ

Gå til herre

LØBETØJ

Gå til dame

1) Løb på løbebånd med en løbepartner

Nogle tror at det er kedsommeligt og ensomt at løbe på et løbebånd, men der tager de helt fejl. I de fleste motionscentre står løbebåndene side om side, hvilket gør det let at løbe ved siden af en ven eller veninde. Hvis I løber sammen i naturen er det vigtigt at I løber i samme tempo, distance og niveau, hvilket ikke altid stemmer overens med den person man gerne vil løbe sammen med. På løbebåndet kan I sagtens løbe i hvert jeres tempo og med forskellig stigning, og alligevel ”følges ad” og snakke lidt, hvis der er luft og overskud til det.

 

 2) Effektiv træning og let at følge din udvikling

Løbebåndet giver ikke nødvendigvis en mere effektiv træning end løb i naturen, men det er lettere at styre og kontrollere dit løb, farten, distancen og tiden. Løbebåndene viser dig nemlig præcis hvor langt, hurtigt og hvor længe du løber. Du kan altså sætte tempoet op til max og holde den der i 2 minutter for derefter at skrue ned til et mere moderat tempo, sådanne temposkift er utrolig effektiv træning og meget let at kontrollere på et løbebånd.

 

3) Mere fart på

På løbebåndet slipper du for vindmodstand og terrænstigninger, hvilket generelt gør det lettere at løbe på løbebånd end i naturen. Du kan derfor hurtigt øge din hastighed og vinde noget løbe-selvtillid, hvilket kan være særlig gavnligt, hvis du er nybegynder. Husk derfor også at du ikke skal lade dig slå ud når du ikke løber nær så hurtigt på din første løbetur i naturen. Hvis du ønsker at din træning på løbebåndet skal være mere tro mod en tur i det fri kan du sætte stigningen på 1% på løbebåndet og skrue lidt op for hastigheden.

 

 4) Mindre belastende

Løb er en meget effektiv træningsform, men det er også en meget belastende træningsform. Hver gang du sætter foden i jorden, lægger du meget vægt på dine knogler og led, hvilket derfor skal trænes langsomt og grundigt op. Løbebånd, er maskiner særligt designet til løb, hvorfor de er produceret med bedre affjedring end du finder på stier og landeveje. Desuden er det et plant underlag, hvor du undgår ujævnheder og kuperinger og dermed mindsker risikoen for vrid og skader. Løbebånd er dog stadig belastende for kroppen så længe du løber, men en mere skånsom form for løb.

 

5) Her er vejret altid godt

Ja, det siger jo næsten sig selv, men løb på løbebånd er indendørs træning, hvormed du slipper for kulde, regn og mørke, men i stedet kan trække i et let sæt træningstøj og holde dig tør og varm på hele turen. Sørg for at vælge tøj som ikke er for varmt og som har god ventilation og er svedtransporterende. Her hos OnlineOutwear har vi et stort udvalg af lækkert kvalitets træningstøj, perfekt til de indendørs løbeture. Se udvalget af vores fitnesstøj her.

Andre kunder så også:

Stormtech LWS-2 - Herre
S - 3XL
1.099,00 kr
Stormtech SAT120 - Herre
S - 3XL
349,00 kr
Stormtech LWS-2 - Dame
XS - 2XL
1.099,00 kr
J&N 390 - Dame
S - 2XL
199,00 kr